Petits dictons & citations




jeudi 14 juillet 2011

Débuts en Bolivie/Bolivia voor beginners

Salut tout le monde, après un (très) long long voyage comprenant 3 avions, un metro et une petite camionette je suis dans un petit hotel à La Paz. Il n'y a pas de metro ici, je sais même pas si il y a des trains en Bolivie, le métro c'était entre les terminals dans l'aéroport de Madrid. Les camionettes c'était en venant de l'aéroport, assez marrant en fait, on s'est entassé à 14 dans chaque camionette en gardant un oeil sur l'autre parce que les bagages étaient empilés dessus sans être vraiment attachés.
Certains avaient vraiment du mal avec l'altitude, mais la plupart d'entre nous sont juste super vite fatigués. Bouger une valise de 20 kilo devient digne d'un des travaux d'Hercule. On n'a pas vraiment de jet lag, tellement on a dormi dans tous les avions différents.
J'ai déjà pu goûter à la gastronomie locale. Hier on a mangé du llama en sauce, avec des pommes de terre d'ici. Super bon, même si peut-être juste le fait d'être débarrassé de l'infamie qu'ils servent dans les avions m'a fait cet effet là. Je doit bientôt partir, donc je vous laisse, d'ac?
____________________________________________________________
Hey iedereen, hier komen de eerste nieuwtjes vers uit Bolivia. De reis is goed verlopen, behalve voor de lichte jogging door de terminals van Madrid omdat onze eerste vlucht een uur te laat was.
Ik voel bijna niks van een jet lag, da's dus goed nieuws, en ik heb geen hoogteziekte, ook geluk want sommigen lijden d'r echt onder. De AFS verantwoordelijke hier heeft er wonderpillen tegen, veel beter dan de Diamox die in Europa wordt voorgeschreven die volgens mijn kamergenote meer bijwerkingen dan goede effecten heeft en 'crap' is, zoals ze het heel elegant verwoord aan de verantwoordelijke uitlegde.
We zitten wel allemaal te hijgen en te puffen, omdat de minste inspanning door de hoogte zwaarder wordt. De mensen die een jaar in La Paz of Potosí gaan doorbrengen gaan terugkomen in België met de conditie van topsporters.
We hebben de lokale keuken al geproefd, gisterenavond lama en vanmorgen coca-thee. Lama smaakt naar rund maar is veel taaier (alhoewel, dat lag misschien aan het beest zelf) en coca-thee ruikt raar maar smaakt naar warm water.
We hebben een kleine wandeling gemaakt langs een cathedraal (eigenlijk gingen we gewoon naar het wisselbureau) en in Bolivia kost bijna alles bijna niks. Ik heb wel gehoord dat Santa Cruz, waar ik morgen naartoe vlieg, iets duurder is, maar bon.
Met mij gaat alles goed, ik begin serieus bang te worden dat ik in Santa Cruz ga afzien door de hitte (het is daar nu 31 graden, én winter/nat seizoen). Foto's zullen komen, maar pas wanneer ik een echte computer kan gebruiken. Tot nog 'ns!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Comment here... (If using 'anonymous' please include your name in the message)